mashiz.ir

کد خبر: ۳۷۴

سیدمحمد بطحائی در نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یک ساله وزارت آموزش و پرورش گفت: امروز با جرات می‌توانم بگویم توانسته‌ایم این گفتمان را در جامعه ایجاد کنیم که تاکید بر محفوظات و تکیه بر مهارت‌های دانشی صرف، توقع مطلوبی از آموزش و پرورش نیست.

تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
پ

آفرینش برتر-سیدمحمد بطحائی در نمایشگاه دستاورد‌ها و عملکرد یک ساله وزارت آموزش و پرورش که در دبیرستان ماندگار البرز برگزار شد با بیان اینکه برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی فرصت مناسبی است که برگردیم و گذشته را مرور کنیم گفت: چشم روی هم بگذاریم سال‌ها می‌گذرند و عمر دولت دوازدهم هم به اتمام می‌رسد.

وی افزود: اینکه ببینیم نقاط قوت و ضعف ما چه بود و کجا توانستیم خدمت موثری انجام دهیم؟ بسیار مهم است و این نمایشگاه فرصتی بدست می‌دهد تا چشم انداز آینده را ترسیم کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه همواره باید توجه کنیم که در روز‌های آغازین خدمت در دولت دوازدهم، چشم انداز و خط مشی برنامه‌ها را مشخص کردیم گفت: سند تحول بنیادین راهنمای عمل و نقشه راه برای رسیدن به یک آموزش و پرورش مطلوب و مورد انتظار است.

بطحائی ادامه داد: طی یک سال پیش تاکید کردیم سند تحول باید از دو مسیر تحول در محتوا و کیفیت برنامه‌ها و تحول در مدیریت بگذرد. اتفاقاتی باید در آموزش و پرورش حاصل شود تا خروجی‌های آن بتوانند توقعات و انتظارات جامعه را برطرف کنند. این نکته سرآغاز تحول در برنامه‌های آموزشی خواهد بود.

وی تصریح کرد: تلاش‌های خوبی در یک‌سال گذشته صورت گرفت. حذف آزمون‌ها از مهمترین اقدامات در راستای تحول محتوا بود. از موانع مهمی که بر کیفیت آموزش و پرورش سیطره داشت همین آزمون‌ها و جزو موانعی بود که بخش عمده‌ای از برنامه‌های آموزشی و پرورشی را با وقفه روبرو کرده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه همکارانم فشار‌های بسیاری را متحمل شدند، اما معتقدیم آنچه برنامه‌های ما را تحت الشعاع قرار داده مسایلی از این دست است ادامه داد: به همین علت حذف آزمون‌ها در دستور کار قرار گرفت و از دوره ابتدایی شروع شد و پیشرفت‌های قابل توجهی داشتیم.

بطحائی افزود: حذف کتب کمک آموزشی بویژه در دوره ابتدایی که زحمات برنامه ریزان درسی را کاملا به فنا داده است نیز انجام شد. کتب کمکی که امروز ترویج پیدا کرده باید از مدارس ابتدایی خارج شود. تنها کتاب معتبر، کتاب درسی رسمی است و به کتاب دیگری نیاز نداریم.

وی به تلاش برای اصلاح تکالیف اشاره کرد و گفت: در تکالیف نوروزی دستاورد‌های خوبی را شاهدیم و بچه‌ها بعد از سال‌ها این را تجربه کردند که تکلیف عید فقط انجام تمارین تکراری نیست. جمع آوری سنگ‌ها و شناخت رنگ‌ها، داستان نویسی و خاطره نویسی حرکت خوبی بود، هر چند با نواقصی هم همراه بود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید رقابت‌های فردی را کاهش داده و جای خود را به رقابت‌های گروهی بدهد عنوان کرد: امروز با جرات می‌توانم بگویم توانسته‌ایم این گفتمان را در جامعه ایجاد کنیم که تاکید بر محفوظات و تکیه بر مهارت‌های دانشی صرف، توقع مطلوبی از آموزش و پرورش نیست.

وی تاکید کرد: مدرسه جای زندگی برای بچه‌هاست و آن‌ها باید در مدرسه از دوران کودکی خود هم لذت ببرند. این گفتمان اصیل تربیتی بسیار کمرنگ شده و تلاش برای ایجاد این گفتمان در یک سال اخیر نتیجه داده و آثار خوبی به جای گذاشته است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از مهر ماه برنامه‌های جدیدی را ناظر با تحول در محتوا آغاز می‌کنیم اظهار کرد: مسیر دوم تحول در مدیریت و اصلاح روش اداره آموزش و پرورش است. در این راه بر مدرسه محوری تمرکز داریم. چهار برنامه از جمله نظام انتخاب و انتصاب مدیران مدارس، نظام سنجش صلاحیت حرفهای، کنترل و تضمین کیفیت مدارس و تفویض اختیارات را اجرا کردیم.

بطحائی ادامه داد: در یک سال گذشته برای اولین بار در طول ۴۰ سال گذشته این فرصت داده شد تا همه افراد حائز شرایط آمادگی خود را برای تصدی مدیریت مدارس اعلام کنند و مورد ارزیابی قرار بگیرند. از ۱۱ هزار نفر داوطلب حدود ۳۰۰۰ نفر انتخاب شدند.

وی ضمن اعلام این خبر که طرح سامانه‌های مربوط به کنترل و تضمین کیفیت مدارس طراحی شده و از اول مهر ماه اجرا می‌شود گفت: تفویض اختیار نیز اگر صورت نگیرد بسیاری از برنامه‌های تحولی اجرا نمی‌شود. غول بوروکراسی اجازه تفویض اختیار را نمی‌دهد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید مصرانه به دنبال ارتقای وضعیت معلمان باشیم، اما مدام نباید آن را به زبان بیاوریم گفت: معلم‌ها بعضا گلایه می‌کنند که چرا مرتب مقوله هایی چون پرداخت دیون را تکرار می‌کنید؟ از سوی دیگر روزی نیست که معلمان صحت شایعاتی نظیر آنکه آیا می‌خواهید حقوق تابستان را قطع کنید؟ آیا می‌خواهید فلان ردیف حقوقی را کاهش دهید؟ را از ما سوال نکنند. بخش عمده‌ای از این شایعات ناشی از آن است که جامعه ذینفعان ما بسیار گسترده است و از مدیران می‌خواهم پاسخگو باشند و حرف‌های معلمان را بشنوند.

بطحائی تاکید کرد: این بستر برای برقراری تعامل دو طرفه با معلمان فراهم است و حتما از مدیران مطالبه می‌کنیم که از این فرصت چگونه استفاده کرده‌اند؟.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار مجموعه مدارس دخترانه ریحانه
آخرین اخبار
پربازدیدها