mashiz.ir

دوران كودكي به جهت نقش مهمي كه در سرنوشت آينده انسان ايفا مي كند، فرصت بي نظيري است كه نبايد آن را از دست داد .فرصت‌هاي يادگيري در اوايل دوران زندگي كودك آثار مهمي در پرورش توانایي‌هاي بعدي او دارد.

تاریخ انتشار: ۰۸:۵۶ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
پ

روانشناسي رفتار كودك : خصوصيات دوران مختلف رشد كودك

دوران كودكي به جهت نقش مهمي كه در سرنوشت آينده انسان ايفا مي كند، فرصت بي نظيري است كه نبايد آن را از دست داد .فرصت‌هاي يادگيري در اوايل دوران زندگي كودك آثار مهمي در پرورش توانایي‌هاي بعدي او دارد. چرا كه بيشترين رشد هوشي كودك در 4 سال اوليه زندگي اتفاق مي افتد بطوريكه اين رشد معادل رشد هوشي در 13 سال بعدي زندگي اوست. كودك انسان كوچك است كه همه چيز را درك مي كند و هر دوره از زندگي او وابسته به دوه ديگري است، رشد جسماني كودك هميشه يك سير صعودي را طي مي كند كه گاهي سريعتر و گاهي كندتر است ولي بايد دانست كه رشد روحي و اخلاقي كودك هميشه داراي يك روند تكاملي نيست، به عبارت ديگر خصوصيات اخلاقي هر سن هميشه نكات خوب و بد هر دو را داراست و تضميني براي صعود اخلاقي و روحي همراه با رشد جسمي وجود ندارد. همچنين بايد دانست كه روحيات كودك از نوعي تناوب برخوردار است بدين معني كه در بعضي از سنين او داراي سازگاري و تعادل بيشتري با خود و مردم است و در برخي دوره ها ذاتاً ناراحت و ناراضي است و اين دو حالت معمولا به صورت تناوبي و يكي پس از ديگري اتفاق مي افتد.

روانشناسي رفتار كودك : خصوصيات دوران مختلف رشد كودك

معمولاً در بچه ها بطور طبيعي اشتياق به يادگيري وجود دارد .ليكن تا قبل از 7 سالگي قادر به يادگيري از طريق خواندن و نوشتن نيستن . آنها از محيط زيست خود، از يكديگر، از بزرگسالان و بچه هاي بزرگتر از خود همواره چيزهایي می‌آموزند. يادگیري كودكان مستمراً در هر زمان و مكان درجريان است و بيشترين ميزان يادگيري آنان از طرق فعاليت ها ومهارتهایي است كه توسط خودشان انجام مي‌گيرد.

ظرفيت يادگيري در كودكان در هر يك از مراحل متوالي رشد، مناسب با همان مرحله سني مي‌باشد.  كودك در 4 سالگي ،3 رنگ از رنگهاي اصلي را از هم تشخيص مي‌دهد، شكلها را مي‌شناسد ولي هنوز قادر به نقاشي آنها نيست. مي‌تواند در توپ بازي، توپ بزرگ را بگيرد وپرتاب كند، مي‌تواند بيش از 3 قدرم بپرد و بدون اتكا به نقطه اي بطور قائم و استوار در مسيري مستقيم حركت كند. اندازه ها، وزن و شكل‌هاي متفاوت را تشخیص دهد، بين واقعيت، افسانه و موهوم فرق مي‌گذارد.

كودك در گروه سني 5 تا 6 سال، مي‌تواند نقاشي و رنگ آميزي كند و شكل آدم را بكشد و رنگ‌ها را بشناسد، دوست دارد با بزرگسالان صحبت و در كارها با آنها مشاركت كند، از شكلها و حروف كپي كند، مي‌تواند برروي سطوح بلندتر از كف زمين با حفظ تعادل حركت كند.، ادراك زمان و فضا را دارد. رفتارهاي شنيداري و خواندن را تقليد كند.

جنبه هاي رشد بچه در اين سنين عبارتند از :

  • رشد فيزيكي و مهارتهاي حركتي
  • رشد هوشي
  • رشد اجتماعي
  • رشد عاطفي

دراين سنين كودك احتياج به معاشرت با كودكان ديگر دارد ولي عده اين كودكان نبايد زياده از حد باشد و دراين زمان بازي‌هاي دسته جمعي بهترين راه هدايت رشد كودك است. براي تامين اين منظور، زمين بازي در فضاي آزاد، بهترين راه‌حل است. زمين بازي بايد به قسمت هاي مختلف، چمن كاري، شن ريزي، آجرفرش و آسفالت تقسيم شود.

كودك در فاصله سني  6 سالگي تا آغاز دوره نوجواني مرحله تجربه وآشنايي با محيط آموزشي را مي‌گذراند و ساعات فراغت خود را معمولاً براي جبران ضعف در خواندن، صرف خواندن كتاب‌هاي غير درسي مي‌كند. دراين زمان، فراهم آوردن كتب مناسب اين سن، مي‌تواند علاقه به كتاب را براي هميشه در وجود او فراهم كند.

دراين سنين جنبه هاي رشد هوشي ،اجتماعي وعاطفي كودك همچنان در جريان است وتخيل او كم كم رنگ منطقي تري به خود مي گيرد. علاقه كودك به نزديك شدن به بزرگسالان بصورت تكرار حركات آن‌ها وعلاقمندي به مشاركت درانجام كارهاي دستي در آنها به خوبي قابل مشاهده است.

 

منبع

 مباحث روانشناسي و تربيت كودكان ونوجوانان ـ دكتر غلامعلي افروز

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: